Strategi pemelajaran bahasa pelajar sekolah menengah

  • Zamri Mahamod Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Mohamed Amin Embi Universiti Kebangsaan Malaysia

Abstrak

Makalah ini memperihalkan kajian tentang perbandingan strategi pemelajaran bahasa (SPB) antara pelajar. Kajian kes yang menggunakan kaedah kualitatif ini dijalankan terhadap lapan pelajar. Empat pelajar cemerlang dan empat pelajar yang mewakili jantina pelajar dijadikan peserta kajian. Semua peserta kajian ialah pelajar Tingkatan 4 di sebuah sekolah menengah kebangsaan. Bagi mengetahui SPB yang digunakan, instrumen pemerhatian digunakan. Pemerhatian dilakukan di dalam kelas ketika pelajar belajar bahasa Melayu (BM). Setiap pelajar diperhati sebanyak tiga kali masa pemelajaran BM atau 120 minit pemelajaran. Aspek kemahiran yang diperhatikan ialah aspek kemahiran lisan dan penulisan. Setiap reaksi dan tingkah laku pelajar ketika mendengar, bertutur, membaca dan menulis diperhati dan direkodkan. Basil kajian mendapati secara keseluruhan pelajar cemerlang lebih banyak menggunakan SPB berbanding dengan pelajar lemah. Pelajar perempuan lebih banyak menggunakan SPB berbanding dengan pelajar lelaki bagi kedua-dua kategori pelajar. Dari segi kemahiran, pelajar perempuan yang cemerlang dan yang lemah lebih banyak menggunakan SPB dalam kemahiran mendengar, membaca dan menulis, manakala pelajar lelaki yang cemerlang dan pelajar lelaki yang lemah lebih banyak menggunakan SPB dalam kemahiran bertutur sahaja.

Rujukan

1. Abdallah Hussein El-Saleh El-Omari, 2002. "Language Learning Strategies Employed by Jordanian Secondary School Students Learning English as a Foreign Language". Tesis Doktor Falsafah. Bangi: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

2. Abu Talib Abdullah, 1998. "Gaya dan Strategi Pemelajaran Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar Tingkatan 4 Daerah Johor Bahru". Projek Sarjana Pendidikan. Bangi: Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.

3. Ahmad Zaidi Hj. Johari, 1999. "Bimbingan dan Pelaksanaan Kerja Kursus Geografi Pendidikan Menengah Rendah". Tesis Doktor Falsafah. Bangi: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

4. Akbar Ibrahim, 1992. "The Level Examination: Qualitative and Quantitative Data in the Context of Performance Monitoring System". Tesis Doktor Falsafah. Unversiti Newcastle Upoun-Tyne.

4. Azlin Mazniwati Mohamed Azhari, 2000. "English Language Learning Strategy Used by Form 4 Students of Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Bangi, Selangor". Penulisan Latihan Ilmiah. Bangi: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

5. Chamot, A.U., dan Beard EI-Dinary, P., 1999. Childrens' Learning Strategies in Language Classroom. Modem Language Journal, 83 (3).

6. Chamot, A.U., Beard El-Dinary, P., dan Robbins, J., 1993. "Learning Strategies in Japanese Foreign Language Instruction". Final Report Submitted to Center for International Education, U.S. Department of Education.

7. Che Suriyati Che Awang, 2000. "Language Learning Strategies Employed by University Students: A Preliminary Study". Penulisan Latihan llmiah. Bangi : Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

8. Creswell, J .W., 1994. Research Design: Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.

9. Dansereau, D.F., 1985. "Learning Strategy Research". dlm. Segal, J.W. Chipman, S.F., dan Glaser, R. (eds.). Thingking and Learning Skills. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

10. Delamont, S., 1992. Fieldwork in Educational Settings Methods, Pitfalls and Perspective. London: The Falmer Press.

11. Ellis, R., 1994. The Study of Second Language Acquisition. London: Oxford University Press.

12. Erhman, M., dan Oxford, R., 1989. Effects of Sex Differences, Career Choice and Psychological Type on Adults' Language Learning Strategies. Modem Language Journal, 73: 1-13.

13. Faizahani Ab. Rahman, 2002. "Strategies Employed by Good and Weak English Learners and Factors Affecting the Choice of Strategies". Tesis Sarjana Pendidikan. Bangi: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

14. Green, J.M., dan Oxford, R., 1995. "Learning Strategies Patterns of Use by Gender and Proficiency". Kertas Kerja yang Dibentangkan dalam 27 Annual TESOL Education, Atlanta.

15. Hamidah Yamat, Melor Md. Yunus dan Norzaini Azman, 2002. "English Language Proficiency for Quality in Education: Are Our Students Ready"? Proceedings of ICEFA 2002 (Vol. 1). Bangi: Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

16. Jajri, I., Isa, M.M., Othman, M.N., dan Othman, P., 1993. "Students Perception Towards Economics". dlm. A.M. Salleh dan Jajri, I (eds.). National Seminar on Teaching Economics. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

17. Johnson, D.W., 1997. Reaching Out: Interpersonal Effectiveness and Self Actualization (Edisi Keenam). Boston: Allyn & Bacon.

18. Kang, Dang-Ho., 1997. "Assessing Korean Middle School Students Language Learning Strategies in Input-Poor Environments". Penyiaran Semula oleh EDRS. ED 413778.

19. Kementerian Pendidikan Malaysia, 1998. Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSM ( Edisi Sekolah Bestari). Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.

20. Kementerian Pendidikan Malaysia, 2000. Sukatan Pelajaran Kurikulum Bersepadu Bahasa Melayu KBSM. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.

21. Marshall, C., dan Rossman, G.B., 1989. Designing Qualitative Research. Newbury Park: Sage Publication.

22. Miles, M.N., dan Hubberman, A.M., 1984. Qualitative Data Analysis. Baverly Hills, CA: Sage Publication.

23. Mohamed Amin Embi, 1996. "Language Learning Strategies Employed by Secondary School Students Leaming English as a Foreign Language in Malaysia". Tesis Doktor Falsafah. School of Education: University of Leeds.

24. Mohamed Amin Embi, Juriah Long dan Mohd. Isa Hamzah, 1999. "Language Learning Strategies Used by Secondary School Students in Malaysia: A Preliminary Study". Laporan Akhir Penyelidikan G 1/97. Bangi: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

25. Mohamed Amin Embi dan Abu Talib Abdullah, 1997. "Penyelidikan Strategi Pemelajaran Bahasa: Implikasi terhadap Pendidikan Bahasa di Malaysia" Kerta Kerja Seminar Kebangsaan Linguistik (SKALI) ke-3. Anjuran Fakulti Sains Kemasyarakatan dan Kemanusiaan. Universiti Kebangsaan Malaysia pada 18-19 November 1997.

26. Mohamed Amin Embi, Zamri Mahamod dan Mohd. Nazali Abu Bakar, 2001. "Pola Penggunaan Strategi Pemelajaran Bahasa Melayu" dlm. Journal of Language Teaching Linguistics and Literature, 7: 95-109.

27. Mohd. Nazali Abu Bakar, 1999. "Strategi Pemelajaran Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar Tingkatan 4 : Satu Tinjauan". Penulisan Latihan Ilmiah. Bangi: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

28. Mohd. Nazali Abu Bakar, Mohamed Amin Embi dan Zamri Mahamod, 1999. "Hubungan antara Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu dengan Pemboleh Ubah Jantina, Etnik, Pencapaian Bahasa dan Status Sosioekonomi Pelajar". dlm. Jurnal Teknologi, 31(E):43-62.

29. Mohd. Tajuddin Hj. Abdul Rahman, 1996. "Penyelidikan Pendidikan: Kontrak Sosial ke arah Meningkatkan Martabat Bahasa Melayu". dlm. Jurnal Dewan Bahasa, 40: 694-401.

30. Muhammad Hussin, Noriah Ishak dan Abd. Razak Ahmad, 1999. "Strategi Pembelajaran Pelajar Melayu". Kertas Kerja Seminar Antarabangsa Pengajaran dan Pembelajaran pada 24-25 November. Bangi: Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia dan UNESCO Malaysia.

31. Murat Hismanoglu, 2000. "Language Learning Strategies in Foreign Language Learning and Teaching". dlm. The Internet TESL Journal, VI (8) http://www.aitech.ac.jp/-iteslj/ Articles/Hismanoglu-Strategies.hmtl.

32. Norizan Razali, 1992. "Learning ESL in Malaysia: A Study of Reinforcing and Suppressing Factors in the Communities". Disertasi Doktor Falsafah. Universiti Pennsylvania.

33. Norzizah Yusof, 1999. Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu di Sekolah Menengah di Seri Kembangan: Kaedah Temu Bual". Penulisan Latihan Ilmiah. Bangi: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

34. Okun, B.F., 1997. Effectives Helping: Interviewing and Counseling Techniques. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company.

35. Oxford, R., 1990. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. New York: Newbury House / Harper & Row.

36. Oxford, R., dan Crookall, D., 1989. "Research on Six Situational Language Learning Strategis: Methods, Findings and Instructional Issues". dlm. Modem Language Journal, 73 (4).

37. Rahani Yusof, 1999. "Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar Tingkatan 4 di Dua Buah Sekolah Menengah di Sekinchan, Selangor: Satu Tinjauan Awai". Penulisan Latihan Ilmiah. Bangi: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

38. Rosian Baki, 2002. "lnteraksi Lisan dalam Pengajaran Penulisan Bahasa Melayu daripada Perspektif Guru". Tesis Doktor Falsafah. Bangi: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

39. Supian Mohd. Noor, 2003. "Strategi Pemerolehan Ayat Satu Dasar". Tesis Doktor Falsafah Fakulti Pengajian Bahasa Moden dan Komunikasi: Universiti Putra Malaysia. Tidak diterbitkan.

40. Weinstain, C.E., dan Meyer, R.E., 1986. "The Teaching of Learning Strategies". dlm. M.C.Wittrock (eds.). Handbooks of Research on Teaching. New York: ·MacMillan Publishing Company.

41. Yang, Nae-Dang, 1995. "Effective Awaraness-raising in Language Learning Strategy Training". Kertas Kerja yang dibentangkan dalam Annual Meeting of the Teachers of English Speakers of other Language, Long Beach, California.

42. Yin, R.K., 1994. Case Study Research: Design and Methods (Edisi kedua). Thousand Oaks: Sage Publications.

43. Yong Zaharah Mohd. Taridi, 1999. "Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu di Tiga Buah Sekolah Menengah di Kawasan Taiping, Perak: Satu Tinjauan Awal". Penulisan Latihan Ilmiah. Bangi: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

44. Zamri Mahamod dan Mohamed Amin Embi, 2000. "Pengenalpastian Gaya dan Strategi Pembelajaran Bahasa Sebagai Satu Cara Mengatasi Masalah Kepelbagaian Pelajar dalam Kelas Bahasa". dlm. Prosiding Seminar Pendidikan Kebangsaan 2000. Bangi: Penerbitan Fakulti Pendidikan,
Universiti Kebangsaan Malaysia.

45. Zamri Mahamod dan Mohamed Amin Embi, 2001. "Gaya dan Strategi Pembelajaran Bahasa: Metodologi, Dapatan dan Agenda Masa Depan". dlm. Proceedings Language Reporter 2001 Issue. Official Journal of the Language Centre, Pusat Bahasa: Universiti Teknologi Mara, Shah Alam.

46. Zamri Mahamod. Mohamed Amin Embi dan Nik Mohd. Rahimi Nik Yusoff, 2001. "Gaya Pembelajaran Bahasa di Kalangan Pelajar Diploma Pendidikan PJJ UKM". dlm. Prosiding Seminar Kebangsaan PJJ. Bangi: Penerbitan Pusat Pengajian Jarak Jauh, Universiti Kebangsaan Malaysia.

47. Zamri Mahamod, Mohamed Amin Embi, Noriah Mohd. Ishak dan Juriah Long. 2002. "'Strategi Pembelajaran Bahasa dari segi Jantina Pelajar Cemerlang: Satu Kajian Perbandingan". dlm. Proceedings of ICEFA 2002 (Vol. 1). Bangi: Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

48. Zamri Mahamod, Mohamed Amin Embi, Noriah Mohd. Ishak dan Juriah Long. 2003. "Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu: Satu Kajian Pemerhatian Kemahiran Lisan antara Pelajar Perempuan". Kertas Kerja Persidangan Psikologi 2003 pada 9-11 Mei di Langkawi, Kedah.

49. Zuriyati Haron, 1999. "Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar Tingkatan 4: Satu Tinjauan Awai". Penulisan Latihan Ilmiah. Bangi: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Telah diterbitkan
2003-03-03
Bagaimana untuk memetik sitasi
Mahamod, Z., & Embi, M. (2003). Strategi pemelajaran bahasa pelajar sekolah menengah. Jurnal Bahasa, 3(2), 263-319. Dicapai daripada https://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8638/4143