Keberkesanan Penerapan Gaya Pemelajaran Sistem 4MAT dalam Pengajaran dan Pemelajaran Kefahaman Membaca

  • Fadzilah Abdul Rahman

Abstrak

Kajian eksperimental ini dijalankan bagi mengkaji keberkesanan Sistem 4MAT berbanding pendekatan tradisional dalam pengajaran dan pemelajaran kefahaman membaca bahasa Melayu. Kajian ini melibatkan 60 pelajar sekolah menengah yang dipilih secara rawak berlapis. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa sistem 4MAT lebih berkesan daripada pendekatan tradisional; pelajar yang didedahkan dengan sistem 4MAT jelas menghasilkan pencapaian min pascaujian yang lebih tinggi berbanding dengan pelajar yang didedahkan dengan pendekatan tradisional.

Rujukan

1. Anderson, J., dan Rahman, F., 1972. A Feasibility Study Of the Device for Reading Comprehension in the Malay Language (Research and Statistics Unit) Singapore: University Of Education.
2. Azman Wan Chik, 1986. Pengujian Bahasa: Kes Bahasa Malaysia, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
3. Bennet, C. I., 1990. Comprehensive Multicultural Education Theory and Practice, London: Alyn & Bacon.
4. Bowers, Patricia Shane, 1987. "The Effect of the 4MAT System on Achievement and Attitudes in Science". Disertasi Ph.D. Tesis, University of North Carolina.
5. Boon Siew Ling, 1988. Faktor-faktor yang Berhubung dengan Kemahiran Membaca di Kalangan Murid Sekolah Rendah. Satu Kajian Kes, Latihan Ilmiah, Universiti Kebangsaan Malaysia.
6. Cheong Kong, 1988. "Pengajian dan Pemelajaran Kefahaman di Kalangan Pelajar Tingkatan 4. Satu Kajian Kes". Latihan Ilmiah, Universiti Kebangsaan Malaysia.
7. Claxton, C. S., dan Murrel, P. H., 1989. Learning Styles-Implications for Improving Educations Practices, New York: John Wiley & Son.
8. Dawson, M. A., 1968. Developing Comprehension Including Critical Reading, Newark: International Reading Assiosiation.
9. Dechant, Emerald, V., 1977. Improving The Teaching of Reading, Eaglewood Cliffs, 198 New Jersey: Prentice-Hall.
10. Dunn, R. S., 1981. How To Implement And Supervise a Learning Styles Program,
Alexandria: ASCD.
11. Dunn, R.S., 1979. Practical Aproach to Individualizing Instruction: Contact and
other affective reading categories, in Poole and Joyal (ed.), The Unit Leader
and Individually Guided Educator of Reading, Massachusettes: Adison-
Wesley.
12. Francis, P. Robinson, 1970. Survey Q3R method of Studying (in) Effective Study,
New York: Harper & Row.
13. Hunt, F. J., 1990. The Social Dynamics of Schooling, London: The Falmer Press.
14. Khadijah Rohani Mohd. Yunus, 1987. "Strategi Membaca dan Berfikir dalam
Kefahaman Bacaan", Kertas Kerja Seminar dalam Teknik-teknik Pengajaran
Bahasa Melayu Sekolah Rendah Singapura, Singapura: Kementerian Pelajaran
Singapura.
15. Kementerian Pendidikan Malaysia, 1988. Sukatan Pelajaran Bahasa Malaysia,
Sekolah Menengah, Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.
16. Koh Boh Boon, 1981. Pengajaran Bahasa Malaysia, Kuala Lumpur: Utusan Pub-
lication & Distributors Sdn. Bhd.
17. Kolb, David, 1983. Experience Learning: Experience as the Source of learning
and Development, England Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
18. Marohaini Yusuf, 1989. Strategi Pengajaran Bacaan dan Kefahaman, Kuala
Lumpur: Karya Bistari.
19. McCarthy, Bernice, 1981. The 4MAT System: Teaching to Learning Styles with
Right/Left Mode Techniques. Barrington, Illinois: Excel, Inc.
20. McCarthy, Bernice, 1980. "What 4MAT Training Teaches Us About Staf Development" Educational Leadership, April 1985.
21. Mohd. Majid Konting, 1993. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
22. Raminah Sabran dan Rahim Sham, 1987. Pengajaran Bahasa Malaysia, Kuala
Lumpur: Penerbitan Fajar Bakti.
23. Stephen, S.D., 1994. 'A Study of the Effects of Cross-Age Tutoring Versus Learning
Styles Instruction in a Heterogeneous Classroom of Higher Risk Students',
disertasi Ph.D. The University of Vermont.
24. Stool, Louisa dan Dean Fink, 1996. Changing Our Schools, Buckingham Philadephia:
Open University Press.
25. Violand, E. S., 1995. Cognitive and Learning Styles of High School Students: Impli-
cation for ESL Curruculum Development, in Learning Styles In ESL/EFL
26. Classroom, Joy M.Reid (ed.), University of Wyoming: Heinle & Heinle Publishers.
27. Za'ba, 1965. Pelita Bahasa Melayu, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Telah diterbitkan
2002-06-03
Bagaimana untuk memetik sitasi
Abdul Rahman, F. (2002). Keberkesanan Penerapan Gaya Pemelajaran Sistem 4MAT dalam Pengajaran dan Pemelajaran Kefahaman Membaca. Jurnal Bahasa, 2(2), 184-199. Dicapai daripada https://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8702/4217