Pemerolehan bahasa verbal dan bahasa bukan verbal dalam kalangan kanak-kanak sindrom Down
Abstrak
Tulisan ini menghuraikan pemerolehan bahasa verbal dan bahasa bukan verbal dalam kalangan kanak-kanak sindrom Down (SD). Kanak-kanak SD menghadapi masalah memproses dan mengingati maklumat verbal. Pada hakikatnya, kebolehan belajar untuk berkomunikasi menggunakan bahasa mempunyai impak terhadap perkembangan kanak-kanak, termasuklah perkembangan sosial dan emosi, serta kebolehan kognitif. Kita menggunakan kata untuk membina pengetahuan, berfikir, menaakul, mengingati, dan berkomunikasi dengan dunia di sekitar kita. Terdapat dua jenis pemerolehan bahasa, iaitu pertama, menggunakan kata (bahasa ekspresif) dan kedua, memahami kata (bahasa reseptif). Kajian ini memperlihatkan kanak-kanak SD sebagai pelajar visual (lihat), bukannya pelajar auditori (dengar). Oleh itu, kajian ini mendapati bahawa perkembangan kemahiran bahasa verbal disokong oleh penggunaan bahasa bukan verbal seperti gerak badan, bahasa isyarat, tanda, gambar, postur, dan sebagainya.
Rujukan
Brandes, P., dan Elsinger, D., 1981. "The Effects of Early Middle Ear Pathology on Auditory Perception and Academic Achievement" dlm. Journal of Speech and Hearing Disorders, 46,301-307.
Coggins, T. E., dan Stoel-Gammon, C., 1982. "Clarification Strategies Used by Four Down's Syndrome Children for Maintaining Normal Conversational Interaction" dlm. Education and Training of the Mentally Retarded, 17, 65-67.
Down Syndrome. Dipetik daripada http://www.kidshealth.org/parent/medical/ genetic/down_syndrome.html, 20 Disember 2007.
Down Syndrome Defined. Dipetik daripada http://www.atlantadsaa.org/dsfaq/ dsdefined.htm, 20 Disember 2007.
Edward T. Hall, 1969. The Hidden Dimension. Bodley Head: London.
Halliday, M.A.K., 1978. Language as Social Semiotic. London: Edward Arnold Publications.
John Langdon H. Down, 1866 "Obserevations on an Ethnic Classification of Idiots". Dipetik daripada http://www.neonatology.org/classics/down.html, 20 Disember 2007.
Kiwanis Down Syndrome Foundation http://www.kdsf.org.my/HTML/infor-mation_what.html.
Kumin, L., 2001. Classroom Language Skills for Children with Down Syndrome : A Guide for Parents and Teachers. Bethesda, M.D.: Woodbine House.
Len Leshin, 1997. The Origin of Down Syndrome. http://www.dshealth.com/ mosaic.htmMosaic. Dipetik pada 20 Disember 2007.
Lyons, John, 1981. Language and Linguistics. Cambridge: University of Cambridge Press.
Maria O'Neill and Alison Henry, The Grammatical Morpheme Dculty in Down's Syndrome dipetik daripada http://www.socsci.
Michael Argyle, 1972. "Non-Verbal Communication in Human Social Interaction" dlm. R.A.Hinde (ed.) Non Verbal Communication. Cambridge: University Press.
Miller, J., Chapman, R., dan MacKenzie, H., 1981. Individual Differences in the Language Acquisition of Mentally Retarded Children. Paper presented at the 2nd International Congress for the Study of Child Language, Vancouver, British Columbia, Canada. Dipetik daripada htpp:://altonweb.cust.he.net/ cs/downsyndrome/index.htrn?page=miller.html, 20 Disember 2007.
Mohd. Sharani Ahmad, 2004. Mengurus Kanak-kanak yang Susah Belajar. Kuala Lumpur: PTS Publications and Distributors Sdn. Bhd.
Robert J. Doman Jr., Language Acquisition in Children with Down Syndrome. Dipetik daripada http://www.einstein-syndrome.com/development/langu-age_acquisition.htm, 20 Disember 2007.
Robert J. Doman Jr. Language Acquisition in Children with Down Syndrome. Dipetik daripada http://www.einstein-syndrome.com/development/langu-age_acquisition.htm, 7 Januari 2008.
Trisomy 21. Dipetik daripada http://www.ds.health.com/trisomy.htm, 7 Januari 2008.
Trisomy 21. Dipetik daripada http://images.google.com/images?h1=en&q=trisom y+21 7 Januari 2008.
Zaitul Azma Zainon Hamzah, 2006. Memahami Pertuturan Kanak-kanak Melayu Analisis Pragmatik. Serdang: Universiti Putra Malaysia.
Setelah makalah diterima untuk diterbitkan, penulis diminta untuk menyerahkan hak ciptanya kepada penerbit. Pemindahan ini akan memastikan penyebaran maklumat dapat dilaksanakan seluas-luasnya. Pemberitahuan akan dihantar kepada penulis bagi mengesahkan penerimaan manuskrip untuk diterbitkan dalam Jurnal Bahasa. Sekiranya terdapat petikan daripada karya hak cipta yang lain disertakan, penulis mestilah mendapatkan kebenaran bertulis daripada pemilik hak cipta dan mengkreditkan sumber dengan jelas dalam makalah tersebut.