Penggunaan strategi membaca dan menulis oleh pelajar cemerlang dan pelajar lemah dalam pembelajaran bahasa Melayu
Abstrak
Kajian ini bertujuan untuk membandingkan strategi pembelajaran bahasa (SPB) yang digunakan oleh pelajar cemerlang dan pelajar lemah untuk menguasai kemahiran membaca dan menulis bahasa Melayu (BM) di dalam kelas. Seramai empat orang pelajar cemerlang dan empat orang pelajar lemah dipilih oleh guru kanan mata pelajaran, guru panitia BM dan guru kelas untuk dijadikan peserta kajian. Kajian "multicase single site" ini menggunakan protokol temu bual yang berkaitan dengan kemahiran membaca dan menulis. Data temu bual dianalisis untuk mengenal pasti tema atau pola yang kerap ditemukan dalam transkrip temu bual tersebut menggunakan analisis indeks Cohen Kappa bagi mendapatkan kebolehpercayaan unit-unit analisis. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar cemerlang menggunakan lebih banyak SPB berbanding dengan pelajar lemah untuk menguasai kemahiran membaca dan menulis. Namun demikian, terdapat beberapa tema SPB yang dilaporkan sama-sama digunakan oleh pelajar cemerlang dan pelajar lemah ketika belajar BM. Tema aktiviti bahasa dan penghayatan agama didapati hanya digunakan oleh pelajar cemerlang sahaja. Tegasnya, terdapat perbezaan SPB yang dilaporkan oleh pelajar cemerlang dan pelajar lemah di dalam kelas, sama ada dalam kemahiran membaca mahupun kemahiran menulis.
Rujukan
2. Abu Talib Abdullah, 1998. "Gaya dan Strategi Pemelajaran Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar Tingkatan 4 Daerah Johor Bahru". Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
3. Alton-Lee, A., Nuthall, G. dan Patrick, J., 1993. "Reframing Classroom Research: A Lesson From The Private World Of Children" dlm. Harvard Educational Review, 63:1, hlm. 50-84.
4. Azlin Mazniwati Mohamed Azhari, 2000. "English Language Learning Strategy Used by Form 4 Students of Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Bangi, Selangor". Latihan ilmiah. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
5. Bailey, K.D., 1978. Methods of Social Research. New York : The Free Press.
6. Chamot, A.U., Beard El-Dinary, P. dan Robbins, J., 1999. The Learning Strategies Handbook. White Plains, New York: Addison Wesley.
7. Che Suriyati Che Awang, 2000. "Language Learning Strategies Employed by Universitiy Students: A Preliminary Study". Latihan ilmiah. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
8. Creswell, J.W., 1994. Research Design: Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
9. Cohen, J., 1960. "A Coefficient for Aggreement for Nominal Scales" dlm. Educa-tional and Psychological Measurement, hlm. 37-46.
10. Descombe, M., 1998. The Good Research Guide. Buckingham: Open University Press.
11. Donato, R. dan McCormick, D., 1994. "A Sosiocultural Perspective on Language Learning Strategies: The Role of Mediation" dlm. Modern Language Jour-nal, 74:3.
12. Ellis, R., 1994. The Study of Second Language Acquisition. London: Oxford Uni-versity Press.
13. Faizah Abdul Majid, 2004. "Adult Learners ' Characteristics and Their Academic Reading Strategies : A Case Study". Tesis Ph.D. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
14. Faizahani Ab. Rahman, 2002. "Strategies Employed by Good and Weak English Learners and Factors Affecting the Choice of Strategies". Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
15. Fleiss, J. L., 1981. Statistical Methods for Rates and Proportions (Edisi kedua). New York : John Wiley.
16. Gardner, W., 1995. "On The Reliability of Sequential Data: Measurement, Mean-ing and Correction" dlm. Goffman, J.M. (ed.), The Analysis of Change. Mahwah, New Jersey: Erlbaum.
17. Green, J.M., dan Oxford, R., 1995. "Learning Strategies Patterns of Use by Gen-der and Proficiency". Kertas kerja dalam 27th Annual TESOL Education, Atlanta.
18. Hamidah Yamat, Melor Md. Yunus dan Norzaini Azman, 2002. "English Lan-guage Proficiency for Quality in Education: Are Our Students Ready"? Prosiding dalam The International Conference on Education for All hlm. 225-233. Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
19. Kang, Dang-Ho, 1997. Assessing Korean Middle School Students Language Learn-ing Strategies in Input-Poor Environments. EDRS. ED 413778.
20. Kementerian Pendidikan Malaysia, 1992. Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Tingkatan 1- V. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
21. Kementerian Pelajaran Malaysia, 1998. Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSM: Edisi Sekolah Bestari. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.
22. Kvale, S., 1996. Interviews : An Introduction to Qualitative Research Interview-ing. Thousand Oaks: Sage Publications.
23. Landis, J., dan Kosh, G.G., 1977. "The Measurement of Observer Agreement for Categorical Data" dlm. Biometrics, 33:159-174.
24. Larsen-Freeman, D., dan Long. M.H., 1991. An lntoduction to Second Language Acquisition Research. London: Longman.
25. Marshall, C., dan Rossman, G.B., 1989. Designing Qualitative Research. Newbury Park: Sage Publication.
26. McCracken, G., 1988. The Long Interview. Newburry Park, CA: Sage Publica-tions.
27. Merriam, S.B., 1994. Case Study Research in Education : A Qualitative Approach. San Francisco: Jossey-Bass.
28. Miles, M.N., dan Hubberman, A.M., 1984. Qualitative Data Analysis. Baverly Hills, CA: Sage Publication.
29. Mohamed Amin Embi, 1996. "Language Learning Strategies Employed by Sec-ondary School Students Learning English as a Foreign Language in Malay-sia". Tesis Ph.D. School of Education, University of Leeds.
30. Mohamed Amin Embi, Juriah Long dan Mohd Isa Hamzah, 1999. "Language Learn-ing Strategies Used by Secondary School Students in Malaysia: A Prelimi-nary Study". Laporan Akhir Penyelidikan G1/97. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
31. Mohamed Amin Embi dan Abu Talib Abdullah, 1997. Penyelidikan Strategi Pembelajaran Bahasa: Implikasi terhadap Pendidikan Bahasa di Malaysia. Kertas kerja dalam Seminar Kebangsaan Linguistik (SKALD ke-3. Anjuran Fakulti Sains Kemasyarakatan dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia pada 18-19 November 1997.
32. Mohamed Amin Embi, Zamri Mahamod dan Mohd Nazali Abu Bakar, 2001. "Pola Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu" dlm. Journal of Lan-guage Teaching Linguistics & Literature, 7 : 95-109.
33. Mohamed Amin Embi, Mohd Isa Hamzah, Zamri Mahamod dan Jamaluddin Badusah, 2002. "E-LearnerTraining.Net: An Interative Online Model for Learning to Learn Language". Kertas kerja dalam The Learning Conference 2002, Beijing, China, 16-20 Julai 2002.
34. Mohd Nazali Abu Bakar, 1999. "Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar Tingkatan 4: Satu Tinjauan". Latihan ilmiah. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
35. Mohd Nazali Abu Bakar, Mohamed Amin Embi dan Zamri Mahamod, 1999. "Hubungan antara Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu dengan Pemboleh Ubah Jantina, Etnik, Pencapaian Bahasa dan Status Sosioekonomi Pelajar" dlm. Jurnal Teknologi, 31 (E) : 43-62.
36. Mohd Tajuddin Hj. Abdul Rahman. 1996. "Penyelidikan pendidikan: Kontrak Sosial ke Arah Meningkatkan Martabat Bahasa Melayu" dlm. Jurnal Dewan Bahasa, 40: 694-401.
37. Norzizah Yusof, 1999. "Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu di Sekolah Menengah di Seri Kembangan: Kaedah Temu Bual". Latihan ilmiah. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
38. Oxford, R., 1989. The Role ff Styles And Strategies in Second Language Learning. ERIC, No. ED317087.
39. Oxford, R., 1990. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. New York: Newbury House / Harper & Row.
40. Oxford, R., dan Crookall, D., 1989. "Research on Six Situational Language Learning Strategis: Methods, Findings and Instructional Issues" dlm. Modern Lan-guage Journal, 73:4, hlm. 404 -419.
41. Oxford, R., Nyikos, M., dan Erhman, M., 1988. "Vive La Difference? Reflections on Sex Differences in Use of Language Learning Strategies" dlm. Foreign Language Annals, 21 (4).
42. Pickard, N., 1996. "Out of Class Language Learning Strategies" dlm. ELT Jour-nal, 2:150-159.
43. Politzer, R., 1983. "An Exploratory Study of Self Reported Language Learning Behaviors and Their Relation to Achievement" dlm. Studies in Second Lan-guage Acquisition, 6:54-68.
44. Politzer, R., dan McGroaty, M., 1985. An exploratory study of learning behaviors and their relationships to gains in linguistic and communicative competence. TESOL Quarterly, 19:103-124.
45. Rahani Yusof, 1999. "Strategi Pembeiajaran Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar Tingkatan 4 di Dua Buah Sekolah Menengah di Sekinchan, Selangor : Satu Tinjauan Awal". Latihan ilmiah. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
46. Rigney, J.W., 1978. "Learning Strategies: A Theoretical Perspective" dlm. H.F.O'Neil, Jr. (ed.), Learning strategies. New York: Academic Press.
47. Skehan, P., 1989. Individual Differences in Second Language Learning. London:. Edward Arnold Inc.
48. Supian Mohd Or, 2003. "Strategi Pemerolehan Ayat Satu Dasar". Tesis Ph.D. Fakulti Pengajian Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malay-sia.
49. Yang, Nae-Dang, 1995. "Effective Awaraness-Raising in Language Learning Strat-egy Training". Kertas kerja dalam The Annual Meeting of The Teachers of English Speakers of Other Language, Long Beach, California.
50. Yin, R.K., 1994. Case Study Research: Design and Methods Edisi ke-2. Thousand Oaks : Sage Publications.
51. Yong Zaharah Mohd Taridi, 1999. "Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu di riga Buah Sekolah Menengah di Kawasan Taiping, Perak : Satu Tinjauan Awal". Latihan ilmiah. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
52. Zahrah Mokhtar, 2002. "Amalan Pengurusan Pentadbir Akademik Universiti : Satu Kajian Kes". Tesis Ph.D. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
54. Zamri Mahamod dan Mohamed Amin Embi, 2000. "Pengenalpastian Gaya dan Strategi Pembelajaran Bahasa sebagai Satu Cara Mengatasi Masalah Kepelbagaian Pelajar dalam Kelas Bahasa". Prosiding Seminar Pendidikan Kebangsaan 2000, hlm: 13-26. Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
55. Zamri Mahamod dan Mohamed Amin Embi, 2001. "Gaya dan Strategi Pembelajaran Bahasa: Metodologi, Dapatan dan Agenda Masa Depan" dlm. Language Reporter hlm. 189-207. Penerbitan Pusat Bahasa, Universiti Teknologi Mara.
56. Zamri Mahamod, Mohamed Amin Embi, Noriah Mohd Ishak dan Juriah Long, 2002. "Strategi Pembelajaran Bahasa dari Segi Jantina Pelajar Cemeriang : Satu Kajian Perbandingan" dalam Proceeding of the International Confer-ence on Education for All hlm. 63-77. Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
57. Zamri Mahamod dan Mohamed Amin Embi, 2003a. "Strategi Pembelajaran Bahasa Pelajar Sekolah Menengah" dlm. Jurnal Bahasa, 3:2, hlm. 261-319.
58. Zamri Mahamod dan Mohamed Amin Embi, 2003b. "Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa untuk Menguasai Kemahiran Mendengar dan Bertutur" dlm. VirTEC Journal, 3:2, hlm. 43-65.
59. Zamri Mahamod, Jamaludin Badusah dan Mohamed Amin Embi, 2003. "Mem-perkasakan Pembelajaran Pelajar melalui Kepelbagaian Strategi Pembelajaran Bahasa". Prosiding Seminar Kebangsaan Memperkasakan Sistem Pendidikan 2003. Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.
60. Zamri Mahamod, Mohamed Amin Embi, Noriah Mohd Ishak dan Juriah Long, 2002. "Strategi Pembelajaran Bahasa dan Segi Jantina Pelajar Cemerlang: Satu Kajian Perbandingan". Prosiding International Conference of Educa-tion For All, hlm. 63-77. Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
61. Zamri Mahamod, Mohamed Amin Embi, Noriah Mohd Ishak dan Juriah Long, 2003. "Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu: Satu Kajian Pemerhatian Kemahiran Lisan antara Pelajar Perempuan". Kertas kerja Persidangan Psikologi 2003, Langkawi, Kedah, 9-11 Mei 2003.
62. Zamri Mahamod, 2004. "Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu antara Pelajar Melayu Sekolah Menengah". Tesis Ph.D. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
63. Zuriyati Haron, 1999. "Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar Tingkatan 4: Satu Tinjauan Awal". Latihan ilmiah. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Setelah makalah diterima untuk diterbitkan, penulis diminta untuk menyerahkan hak ciptanya kepada penerbit. Pemindahan ini akan memastikan penyebaran maklumat dapat dilaksanakan seluas-luasnya. Pemberitahuan akan dihantar kepada penulis bagi mengesahkan penerimaan manuskrip untuk diterbitkan dalam Jurnal Bahasa. Sekiranya terdapat petikan daripada karya hak cipta yang lain disertakan, penulis mestilah mendapatkan kebenaran bertulis daripada pemilik hak cipta dan mengkreditkan sumber dengan jelas dalam makalah tersebut.