Penguasaan bahasa Melayu dalam kalangan murid pekak: suatu sorotan dari perspektif linguistik

  • Che Rabiaah Mohamed Universiti Sains Malaysia
  • Abdullah Yusoff Maktab Perguruan Kota Bahru

Abstrak

Kedudukan mata pelajaran Bahasa Melayu (BM) dalam sistem pendidikan negara sangat penting. Murid-murid pekak yang bersekolah juga terpaksa menguasai BM jika mereka ingin maju dalam akademik walaupun mereka terpaksa berhadapan dengan berbagai-bagai rintangan untuk menguasainya. Makalah ini merupakan penelitian penulis berdasarkan sorotan linguistik tentang penguasaan BM murid pekak dan kesukaran yang dihadapi oleh mereka. Hal ini berguna kepada pihak yang terlibat dengan pendidikan murid pekak kerana BM ialah mata pelajaran penting bagi mendapatkan sijil dalam peperiksaan awam dan kelayakan untuk memohon pekerjaan dengan kerajaan. Oleh itu, kegagalan untuk lulus dalam mata pelajaran BM di kalangan murid pekak membawa impak yang besar kepada mereka. Makalah ini juga mencuba mengenal pasti beberapa keadaan yang menyukarkan murid pekak menguasai BM secara teori dan praktis. Dari segi teori, BM mempunyai ciri-ciri yang sukar dikuasai oleh kebanyakan murid pekak. Kebanyakan murid pekak juga tidak memperoleh BM seperti yang diperoleh oleh kanak-kanak berpendengaran normal. Dari segi praktis pula, kebanyakan daripada mereka tidak mendapat pendedahan awal yang secukupnya tentang BM. Di samping itu, kertas kerja ini juga akan membuktikan bahawa 'pekak' bukanlah faktor utama yang menghalang mereka dalam menguasai BM. Cadangan-cadangan juga dikemukakan bagi membantu murid pekak mempertingkatkan penguasaan BM. Setelah memahami situasi dan kesukaran yang dialami oleh murid pekak dalam menguasai BM, diharapkan guru-guru dapat: (1) mengenal pasti cara murid pekak memperoleh dan mempelajari BM, (2) mengenal pasti kesukaran mereka dalammenguasai BM (mendengar dan bertutur, membaca dan menulis), (3) mengenal pasti hubungan antara memperoleh dan mempelajari BM dengan kesukaran yang dialami, dan (4) merancang strategi untuk membantu murid pekak menguasai BM.

Rujukan

1. Abdullah Yusoff, "Kesalahan Struktur Ayat di Kalangan Pelajar Pekak" dhn. Jurnal Dewan Bahasa, 37:3, hlm. 220-228, 1993a.

2. Abdullah Yusoff, "Struktur Ayat BM: Satu Kajian Kes terhadap Pelajar Pekak" dlm. Jurnal Dewan Bahasa, 37:3, hlm. 516- 524, 1993b.

3. Abdullah Yusoff, "Mengajarkan Bahasa kepada Pelajar-pelajar Pekak" dlm. Jurnal Dewan Bahasa, 39:6, hlm. 543-553, l 995a.

4. Abdullah Yusoff, "Sukamya Menulis Sebuah Karangan" dlm. Pelita Bahasa. hlm. 20-21, Jun 1995b.

5. Abdullah Yusoff, "Pemaparan Idea dalam Karangan: Kajian Kes terhadap Karangan Pelajar Pekak". Jurnal Dewan Bahasa, 40: 4, hlm. 321-336,1996.

6. Abdullah Yusoff, 1997. "Pembentukan Bahasa lsyaratdi Kalangan Pelajar Pekak". Disertasi M.A. Fakulti Bahasa Moden: Universiti Malaya.

7. Abdullah Yusoff, "Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Pekak" dlm. Dewan Bahasa. hlm. 36-41, Jun 2002b.

8. Abdullah Yusoff, "Kepentingan Ejaan Jari dalam Komunikasi Orang Pekak" dlm. Dewan Bahasa. Januari 2004.

9. Abdullah Yusoff & Che Rabiaah Mohamed, "Proses Pendengaran dan Implikasi Kecacatannya terhadap Berbahasa" dlm. Dewan Bahasa. hlm. 54-59 Ogos 2002.

10. ABSA Research Group, 1995. A Dictanary of Pakistan Sign Language. Karachi: Anjuman Behbood.

11. Adams, J., 1997. You and Your Child. Edisi ke-2. Washington: Clerc Books Gallaudet University Press.

12. Asmah haji Omar, 1986. Bahasa dan Pemikiran Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

13. Berita Minggu, 10 Oktober 2004. Iklan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Malaysia.

14. British Deaf Association, 1992. Dictionary of British Sign Language/English. London: Faber & Faber.

15. Chua Tee Tee, "Special Education in Malaysia" dlm. Jurnal Kementerian Pelajaran Malaysia. 15:37, hlm. 95-98, 1970.

16. Chua Tee Tee, "Communication for Hearing-handicapped People in Malaysia" dlm. Oyer, Herbert (ed.) Communication for the Hearing Handicapped: An International Perspective, hlm. 471-493, 1976.

17. Chua Tee Tee, 1977. "Strength & Weakness In the Education Programme for the Deaf in Malaysia". Kertas Kerja dalarn the First National Symposium on Deafness. Kuala Lumpur, 1977.

18. Chua Tee Tee, 1991. Methods of Teaching Deaf Children in Singapore and Malaysia. Singapura: Institute of Education.

19. Comad, R., 1979. The Dea/School Child. London: Harper Row.

20. Dewan Bahasa dan Pustaka, 1983. Kamus Dewan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

21. Goh & Teh, "Analisis Semantik terhadap Karangan oleh Pelajar Pekak" dlm. Jurnal Dewan Bahasa. 34:11, hlm. 873-879, 1990.

22. Goh & Teh, 1993. Bahasa Tulisan Pe/ajar Pekak: Analisis Struktur Sintaksis Ayat Berdasarkan Teori Tatabahasa Transformasi Generatif. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

23. Hassan Ahmad, "Dasar Bahasa dan Pembangunan Negara Malaysia" dlm. Jurnal Dewan Bahasa. 43 :9, hlm. 783- 797, 1999.

24. Harris, T. & Hodges, R., 1995. The literacy Dictionary: The Vocabulary of Reading & Writing. Delaware: International Reading Association.

25. Izani, D., "Perbandingan Penulisan Karangan antara Pelajar Pekak dengan Pelajar Normal: Satu Kajian Kes" dlm. Jurnal Dewan Bahasa. 39: 11 , hlm. 980-989, 1995.

26. Kementerian Pendidikan Malaysia, 1985. Komunikasi Seluruh Bahasa Malaysia Kod Tangan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

27. Kreshan & Terrell, 1983. The Natural Approach Language Acquisition in the Classroom. Oxford: Pergamon Press.

28. Kretschmer, R. & Kretschmer, L., 1978. Language Development and Intervention with the Hearing Impaired. Baltimore: University Park Press.

29. Kyle, J. & Woll, B., 1985. Language in Sign: An International Perspective on Sign Language. London: Croom Helm.

30. Marschark, H., 1997. Raising and Educating a Deaf Child. Oxford: Oxford University Press.

31. Maher, J., 1996. Seeing Language in Sign. Washington: Gallaudet University Press.

32. Mcintire, M., (ed.). 1994. The Acquisition of American Sign Language By Deaf Children. Burtonsville: Linstok Press.

33. Mohd Hashim Omar, 1985. "Meeting Special Education Need of the Hearing Impaired in Malaysia: Its Challenges in the Eighties". Kertas kerja yang dibentangkan pada Kongres Antarabangsa tentang Pendidikan Orang Pekak di University of Manchester, England.

34. Nik Safiah Karim, 1978. Bahasa Malaysia Syntax: Some Aspects of Its Standardization. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

35. Nik Safiah Karim et al., 1993. Tatabahasa Dewan. Kuala Lurnpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

36. Paul, P., 1998. Literacy and Deafness: The Development of Reading, Writing and Literate Thought. Boston: Allyn & Bacon.

37. Paul, P. & Quigley, S., 1994. Language and Deafness. San Diego: Singular Publishing Group.

38. Persekutuan Orang Pekak Malaysia, 2000. Bahasa Isyarat Malaysia. Kuala Lumpur: Persekutuan Orang Pekak Malaysia.

39. Selena Yahya, 1989. "A Radical Reappraisal Needed to Guide Future Direction" dlm. "Proceeding of 2nd. Asian Pacific Conference on Deafness. Jakarta, Indonesia, hlm. 72-80, 31 Julai-1Ogos1989.

40. Shukdev Singh, 1982. "The Training of Teachers of the Deaf in Malaysia" dlm. Procceeding of International Congress on Education of the Deaf, Hamburg 1980. Vol. 1, 796- 816.

41. Sutton-Spence, R. & Woll, B., 1999. The Linguistics of British Sign Language: An Introduction. Cambridge: Cambridge Universiti Press.

42. Teng, S., 1986. "Beberapa Aspek Akademik dan Psiko-Sosial Murid Cacat Pendengaran di Sekolah Percantuman di Negeri Johar". Tesis M.A. University Malaya.

43. Raman, N., "Kesalahan Bahasa dalam Karangan Bahasa Melayu Murid Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil" dlm. Jurnal Dewan Bahasa. 37: 5, hlm. 457-466, 1993.

44. Volterra & Erting, 1994. From Gesture To Language In Hearing and Deaf Children. Washington: Gullaudet University Press.

45. Watson, L., 1996. Spotlight on Special Education Needs: Hearing Impairment. England: NASEN Enterprise Ltd.

46. Watson et al., 1999. Deaf and Hearing Impaired Pupils in Mainstream School. London: David Fulton Publisher.

47. Woo, C., 1989. "Pencapaian dan Kesalahan dalam Penggunaan lmbuhan Bahasa Melaysia di Kalangan Pelajar Cina Tingkatan Satu". Tesis Sarjana Sastera di Universiti Malaya.

48. Zeshan, U., 2000. Sign Language in lndo-Pakistan: A Description of a Signed Language. Amstradam: John Benjamins Company.
Telah diterbitkan
2004-12-06
Bagaimana untuk memetik sitasi
Mohamed, C., & Yusoff, A. (2004). Penguasaan bahasa Melayu dalam kalangan murid pekak: suatu sorotan dari perspektif linguistik. Jurnal Bahasa, 4(4), 639-680. Dicapai daripada https://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8622/4128