Disleksia dalam aspek bacaan Bahasa Melayu

  • Vijaya/etchumy Subramaniam Universiti Putra Malaysia
  • Noor Aina Dani Universiti Putra Malaysia

Abstrak

Kajian dijalankan di sebuah sekolah rendah kebangsaan dan subjek kajian terdiri daripada murid Melayu tahap dua. Teori Sindrom Disleksia oleh Levinson ( 1994) diterapkan dalam penyelidikan ini. Dapatan kajian menunjukkan kebanyakan murid yang dikaji tergolong dalam kategori disleksia visual atau disleksia auditori. Murid disleksia visual sukar belajar melalui gambaran pandang kerana mereka tidak dapat mengekalkan imej sesuatu perkataan yang lengkap. Mereka sesuai didedahkan kepada pendekatan analisis fonetik dalam pembelajaran bacaan. Murid disleksia auditori mengalarni rnasalah pengarnatan pendengaran. Oleh itu, mereka lernah tanggapan dan ingatan. Mereka perlu diberi pendekatan bentuk visual dalam pembelajaran bacaan. Terdapat beberapa kaedah pembelajaran bacaan yang sesuai untuk murid disleksia di Malaysia. Antaranya ialah kaedah Orton Gillingham, pemulihan pembalikan huruf, dan pemulihan untuk huruf terbalik. Semua kaedah ini mempunyai teknik yang tersendiri.

Rujukan

1. Benton, Arthur L. & Pearls, D., 1978. Dyslexia of Current Knowledge. New York: Oxford University Press.

2. Jordan, R. Dale, 1992. Dyslexia in the Classroom. New York: Springer-Verag.

3. Davis, Ronald D., 2001. Gifted Minds. California: Perigee Books.

4. Gillingham & Stillman, 1979. Analogical Reasoning in Children. Hove: Lawrence Erlbaum Associates Ltd.

5. Gupta, J.P., 1993. Disleksia dalam Bilik Darjah. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.

6. Levinson, Harold N., 1994. Smart but Feeling Dumb. USA: A Time Warner Company.

7. Maskina Elias, 2000. Hubungan Disleksia dengan Aspek Bacaan. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.

8. Miles, 1979. Dyslexia: The Pattern of Difficulties. London: Whurr.

9. Ohler, Loraine K. & Gjerlow, K., 200 I. Language and the Brain. Cambridge: Cambridge University Press.

10. Strauss & Lehtinen, 1947. Dyslexia, Scientific American. London: Whurr.

11. Zalizan Mohd. Jelas & Khadijah Rohani Mohd. Yunus, 1996. Ujian Saringan Perkembangan Bahasa. Kertas kerja yang dibentangkan dalam Bengkel Kursus Disleksia, Port Dickson.
Telah diterbitkan
2004-12-06
Bagaimana untuk memetik sitasi
Subramaniam, V., & Dani, N. (2004). Disleksia dalam aspek bacaan Bahasa Melayu. Jurnal Bahasa, 4(4), 681-704. Dicapai daripada https://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8623/4129