Penguasaan sintaksis bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah

  • Abdul Rashid Jamian Universiti Putra Malaysia, Malaysia

Abstrak

Dalam kajian mengenai penguasaan sintaksis bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah, seramai 48 kanak-kanak telah diuji. Hasil kajian menunjukkan min panjang ujaran ayat yang dihasilkan oleh kanak-kanak di bandar ialah 4.85 perkataan bagi ayat penyata, 4.41 perkataan bagi ayat tanya, 4.18 perkataan bagi ayat seruan dan 4.19 perkataan bagi ayat perintah. Min panjang ujaran kanak-kanak luar bandar pula ialah 4.40 perkataan bagi ayat penyata, 4.19 perkataan bagi ayat tanya, 4. 72 perkataan bagi ayat seruan, dan 4.29 perkataan bagi ayat perintah. Mengenai penghasilan binaan ayat pula, dapatan menunjukkan kebanyakan kanak-kanak menghasilkan ayat yang berstrukturkan frasa nama + frasa kerja dan frasa nama + frasa adjektif.

Rujukan

1. Atan Long, 1978. Psikologi Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

2. Awang Mohd. Amin, 1979. "Beberapa lsu tentang Pemerolehan Bahasa: Tinjauan dari sudut Pengajaran-pembelajaran Bahasa Pertama. Dewan Bahasa" . 23(11), hlm 671-682.

3. Brown, R., 1973. A First Language. The Early Stages. London: Allens and Unwin.

4. Juriah Long, (1993). Pemerolehan lmbuhan pada Peringkat Prasekolah dan lmplikasinya terhadap Pendidikan Bahasa. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

5. Kementerian Pendidikan Malaysia, 2002. Kurikulum Prasekolah Kebangsaan. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.

6. Mangantar Simanjuntak, 1982. Aspek Bahasa dan Pengajaran. Kuala Lumpur: Saujana Enterprise.

7. Mangantar Simanjuntak, 1987. Pengantar Psikolinguistik Maden. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

8. Mohd. Majid Konting, 1990. Kaedah Penyelidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

9. Nik Safiah Karim, Farid M. Onn, Hashim Hj. Musa dan Abdul Hamid Mahmood, 1993. Tatabahasa Dewan Edisi Baharu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

10. Trow, M. 1967. Education and Survey Research: Survey Research in the Social Sciences. New York: Harcourt Brace Jovanovich.

11. Tuckman, B.W. 1972. Conducting Educational Research. New York: Harcourt Brace Jovanovich.
Telah diterbitkan
2002-03-04
Bagaimana untuk memetik sitasi
Jamian, A. (2002). Penguasaan sintaksis bahasa Melayu kanak-kanak prasekolah. Jurnal Bahasa, 2(4), 431-443. Dicapai daripada https://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8666/4170