Komponen-komponen komunikatif dalam karangan bahasa Melayu sekolah menengah

  • Hashim Othman Universiti Sains Malaysia

Abstrak

Makalah ini melaporkan hasil kajian penerokaan kecekapan komunikatif dalam karangan bahasa Melayu peringkat sekolah menengah. Secara khusus, kajian bertujuan untuk mengenal pasti komponen-komponen komunikatif dalam karangan (perlakuan), iaitu bentuk autentik bagi menilai kecekapan komunikatif. Kajian ini menerapkan idea komunikatif Hymes dalam penaksiran kefasihan berbahasa, khususnya kefasihan mengarang melalui penggunaan sebuah model komunikatif dan sebuah model wacana. Data kajian dikumpul melalaui sampel tiga jenis karangan, iaitu penerangan, pemujukan, dan pelahiran. Statistik analisis faktor digunakan untuk menganalisis data. Kajian telah menunjukkan kehadiran komponen sosiolinguistik, wacana, dan tatabahasa dalam ketiga-tiga jenis karangan. Setiap komponen mempunyai subkomponen-subkomponennya sendiri yang memperlihatkan penyesuaian model komunikatif yang digunakan. Tatabahasa merupakan varian utama kecekapan komunikatif dalam ketiga-tiga jenis karangan. Dalam karangan penerangan dan pemujukan, susunan variannya ialah tatabahasa, wacana, dan sosiolinguistik. Sebaliknya, dalam karangan pelahiran susunan variannya ialah tatabahasa, sosiolinguistik, dan wacana.

Rujukan

1. Allen, P., Cummins, R. M. dan Swain, M. 1983. Development of Bilingual Proficiency: Second Year Report. Toronto, Ontario: The Ontario Institute for Studies in Education.

2. Asaad-Salahiddeen-Bilal, 1984. The Construction and Validation of Multiple-choice and a Performance Test of Communicative Writing Ability for the EFL Classroom. Dissertation Abstracts International, 45-9A: 2880.

3. Bachman, L.F. 1990. Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford: Oxford University Press.

4. Bachman, LF. dan Palmer, A.S. 1982. The Construct Validation of Some Components of Communicative Proficiency. TESOL Quaterly 16, 4: 449-465.

5. Bachman, L.F. dan Palmer, A.S. 1997. Language Testing in Practice. Oxford: Oxford University Press.

6. Bachman, L.F. dan Savignon, S. 1986. The Evaluation of Communicative Language Proficiency: A Critique of the ACTFL Oral Interview. The Modern Language Journal 70, 4: 380-390.

7. Canale, M. 1983. From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy. Di dalam Language and Communication oleh Richards, J.C. & Schmidt, R., ed. London: Longman.

8. Canale, M. dan Swain, M. 1980. Approaches to Communicative Competence. Singapore: RELC.

9. Canale, M. dan Swain, M. 1981. A Theoretical Framework for Communicative Competence. Dlm. The Construct Validation ofTestofCommunicative Competence oleh Palmer, A.S., Groot, PJ.M. dan Trosper, G.A., ed. Washington: Teachers of English to Speakers of Other Languages.

10. Carroll, J.B. 1980. Testing Communicative Competence: An Interim Study. Oxford: Pergamon Press Ltd.

11. Chomsky, N. 1965. Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, Mass.: M.I.T. Press.

12. Cook, G. 1989. Discourse. Oxford: Oxford University Press.

13. Halliday, M.A.K. dan Hasan, R. 1976. Cohesion in English. London: Longman.

14. Hutchinson, C. 1990. Communicative Competence in Language Teaching. Dlm. Handbook of Educational Ideas and Practices oleh Entwistle, N., ed. London: Routledge.

15. Hymes. D. 1972. On Communicative Competence. Dim. Sociolinguistics oleh Pride, J.B. dan Holmes, J., ed. Harmondsworth: Penguin Books.

16. Juriah Long dan Zainal Abidin Ahmad, 1985. Keberkesanan Penggunaan Bahasa Malaysia dalam Komunikasi Lisan: Satu Iinjauan di Sekolah Menengah Rendah. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

17. Kaewsanchai-Nisai, 1988. A Proposed English as a Foreign Language Curriculum for Teachers Colleges in Thailand. Dissertation Abstracts International, 50-01A: 91.

18. Kementerian Pendidikan Malaysia, 1992. Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Malaysia Tingkatan IV. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.

19. Kinneavy, J.L. 1971. A Theory of Discourse. New York: W.W. Norton & Company.

20. Littlewood, E. 1981. Communicative Language Teaching-An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

21. Llyod-Jones, R. 1977. Primary Trait Scoring. Dim. Evaluating Writing: Describing, Measuring, Judging oleh Cooper, C.R. dan Odell, L., ed. Urbana, Illinois: National Council of Teachers of English.

22. Ministry of Education, Malaysia, 1997. Curriculum Specifications for SMART Schools: Bahasa Melayu KBSR-KBSM. Kuala Lumpur: Curriculum Development Centre.

23. Nik Safiah Karim, Farid M. Onn, Hashim Hj. Musa dan Abdul Hamid Mahmood, 1997. Tatabahasa Dewan, Edisi Baharu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

24. Savigon, S.J. 1983. Communicative Competence: Theory and Classroom Practice - Text and Contexts in Second Language Leaming. Reading: Addison-Wesley Publishing Company.

25. Savignon, S.J. 1985. Evaluation of Communicative Competence: The ACTFL Pro-visional Proficiency Guidelines. The Moden Language Journal, 69, 2: 129-134.

26. Tarigan, H.G. 1995. Pengajaran Wacana. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

27. Weir, C.J. 1990. Understanding and Developing Language Tests. New York: Prentice-Hall.

28. Weir, C. J. 1993. Communicative Language Testing. New York: Prentice-Hall.

29. Widdowson, H. G. 1978. Teaching Language as Communication. Oxford: Oxford University Press.

30. Yang-Ling-Zu-Phyllis, 1988. Development and Application of a Communicative Theory Based Model for Evaluating Junior High EFL Teaching Materials in the Republic of China. Dissertation Abstracts International, 50-01A: 91.
Telah diterbitkan
2001-09-03
Bagaimana untuk memetik sitasi
Othman, H. (2001). Komponen-komponen komunikatif dalam karangan bahasa Melayu sekolah menengah. Jurnal Bahasa, 1(3), 352-377. Dicapai daripada https://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8677/4179